Vad gör man när man inte jagar..

Allt oftare känner jag att jag borde ta tag i det och skaffa en hobby som inte innefattar jakt. Allt för att väga upp all tid man spenderar på att läsa om jakt, prata jakt och naturligtvis jaga. Där emellan ska det lyssnas på andras jakthistorier, pratas hundar och hundträning. :) Det hade kanske varit bra för mig att tänka på något annat än jakt ibland. Nu låter det som om jag är en jaktidiot men jag är ganska övertygad om att jag inte uppfattas som det. De flesta blir väldigt överraskade när de får höra att jag jagar. Det är inget som står i pannan på mig och inget jag i första hand vill bli ihågkommen för heller för den delen. För mig är det inget speciellt, det är bara sån jag är.. Det är tyvärr ganska ofta det händer att man blir ihågkommer för jakten när man bor i storstaden och är en tjej som jagar. "Jaha Josefine, det är hon som jagar va?!". hur kul är det? Jag vill ju bli ihågkommen för den fantastiskt roliga, underbara och fina människa jag är... ja ödmjuk glömde jag ;). Om jag träffar någon för första gången så är det inte min öppningsfras om jag uttrycker mig så. Kommer det på tal och någon visar sig intresserad av vad jag gör berättar jag mer än gärna.
De vanligaste kommentarerna jag får när jag berättar att jag jagar är nog; "Åhhh hur kan du skjuta de små söta bambisarna..?!" eller "du kan komma hem till oss och skjuta, det går massa rådjur i grannens trädgård!". Vad svarar man på det?. Oftast plockar jag fram mitt tålamod och förklarar att jag inte jagar för att få skjuta ihjäl oskyldiga söta små djur osv.Förklarar också att jag inte får avlossa skott i tättbebyggt område om det inte handlar om skyddsjakt .. Tyvärr är det många som inte förstår vad det handlar om.
När jag träffar nya människor som jag inte delar intresse med så är jag jätteintresserad av att få ta del av den andres intresse och erfarenheter och förhoppningsvis lära mig massor om ett för mig nytt ämne. Alla är inte som jag och det respekterar jag fullt ut. Jag kräver inte att någon annan ska intressera sig för jakt bara för att det är det bästa jag vet men jag begär att dom ska visa respekt för mitt val av intresse. Eller egentligen är det inte bara ett intresse utan en livsstil så genom att visa respekt för att jag jagar visar men mig respekt. Det är okey att inte tycka det är okey jakt men måste det innebära det att man inte tycker om jägaren?.

Motiveringen att man dödar oskyldiga små djur och målar upp jägaren som hobbydödare fungerar inte heller på mig. Jag har aldrig träffat en jägare som inte är en enorm djurvän! Jag älskar djur och natur och hade jag bott i skogen så hade jag nog haft ett helt zoo.. Well.. åtminstone uppfödning av jakthundar. :) Vi har alltid haft djur i familjen. Allt från en massa hundar, kaniner, Illrar och hjortar.

Nu känner jag att jag helt villade bort mig från ämnet. :)
Anledningen till att jag borde skaffa mig en hobby är att jag blir rastlös när jag inte jagar. Jag behöver vara ute i skogen (och då räknas inte Slottsskogen mitt i Göteborg!!) jag vill känna på kvällen att jag har tagit ut mig under dagen, att jag har varit ute i friska luften. Jag behöver jobba med kroppen, då mår jag bra! Man sover som allra bäst när man har jagat en hel dag. Även om jag drömmer om att ha möjlighet att jaga på heltid så är det inte verkligehet. Jag arbetar 100% på "ett helt vanligt arbete" och det är kanske det som gör att jag blir rastlös när jag inte kan jaga varje helg. Att sitta still är som sagt inte min melodi.
Kanske ska jag ta tag i att bygga mig ett litet torp i skogen mitt i jaktmarken, jag som alltid påstått att jag kan bygga hus.;) Det måste väl vara den ultimata platsen för barn att växa upp på, inte mitt i stan bland bilar och gangstrar. Fast om det någon gång blir ett torp i skogen så ser jag framför mig hur det går någrafår och  hästar i hagarna med vita staket. Jag vet inte var jag fått det ifrån för jag kan inte något om vare sig får eller hästar men jag får väl ta hjälp av någon som kan..

Typiskt mig att alltid slå på stort.. Varför inte bara köpa ett par löparskor och börja träna?




Trackback
RSS 2.0