rådjursjakt med hund



Så var det 1/10 och äntligen dags att släppa taxen. På lördagen fick vi lyssna på 2 härliga drev men tyvärr kom inte drevdjuret i pass. Dagen efter bestämde vi oss för att gå samma såt igen då vi visste att det fanns rådjur. Jag satte pejlen på hunden och laddade bössan. 100 meter in i såten kopplade jag loss och gav order ”ut och sök!” Hon hade fantastiska sök båda dagarna och det var roligt att se att även hon var riktigt jaktsugen. Efter 250 meter kom vi ut på hygget som ligger längst ut på den udde vi jagade av. Där ute började Chilli väcka och jag sjönk ner intill en gran och skruvade på rödpunkten. När hon sedan började driva och det täta skallet ekade fint i skogen började jag avancera liteeftersom jag fortfarande inte nått den höjd på hygget där jag misstänkte att drevdjuret skulle komma. Väl uppe på höjden hör jag drevet närma sig och ser två horn komma mot mig  i slyet. Jag tar upp bössan och bocken hinner inte mer än att komma upp för krönet förrän det smäller.

Det är alltid extra roligt att skjuta årets första rådjur för sin tax efter ett fint sök och ett tätt och buktande drev.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0