Småviltsjakt









Vindstilla, kallt och klart väder. Med andra ord en fantastisk jakthelg! Taxen var på ett lysande jakthumör på lördagen och dreven hördes jättebra. Vi satt alla och njöt av hennes fina drev. Hon fick upp djur i varje såt men vi kom aldrig till skott. Vi fick se djuren ett par gånger men det var allt. Visst är det väl konstigt att man kan tycka att det är så härligt att bara sitta där i skogen och lyssna..

Vi avslutade lördagen med ett par släpp av Tikka, Kopoven. Hon fick inte upp någonting… Älgarna och grisarna verkar vara som bortblåsta men nu har dom slagit majsen på fälten så snart är dom nog i skogen igen.  Söndagen bjöd på lika fint väder och när taxen fick på sig jakthalsbandet var det som värken och tröttheten hon borde ha från dagen innan var helt borta. Jag tog med henne och lät henne söka ut på samma område där jag sköt en bock för henne 2 okt. Hon väckte lite ojämnt och vi förstod snart att det var älg eller gris som varit på hygget under natten. Jag styrde henne förbi det området där jag misstänkte att dom skulle stå om dom var kvar i området innan jag lät henne söka ut på nytt. Det dröjde inte länge innan hon väckte och snar var drevet igång igen. Denna gången hade hon ett väldigt tätt skall men det lät som om det stod stilla på ungefär samma plats hela tiden. Efter några minuter hörde jag ett skott och det visade sig vara BP som skjutit en räv som försökte lämna såten. Vi misstänkte direkt att det var denna hon drivit men vi avvaktade ifall det var en stänkräv. Efter ytterligare 10 min släppte taxen och sökte sig tillbaka mot mig. Nu kunde vi konstatera att det var räven hon drivit, annars skulle hon aldrig släppt. När vi kom fram mot platsen där hon släppte såg vi att slagen gick ut mot vattnet och det var antagligen därför hon släppte…

Hon fick sedan själv gå fram till räven där den låg och fast hon inte slutfört drevet  så var hon väldigt nöjd. Resten av dagen bjöd på fler fantastiska drev men mer sköt vi inte denna helgen..

Nu inväntar vi grisjakten som står näst på tur i slutet av november.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0