Förberedelser

Nu var det ett tag sedan jag gjorde något inlägg här på bloggen, det händer inte så mycket jaktrelaterat utanför jaktsäsongen :) .
Nu börjar det bli dags att förbereda årets jakt med allt vad det innebär. Kläder och grejer ska gås genom och eventuellt blir det en runda till Jaktia för att införskaffa lite nytt. Jaktstugan ska städas och fixas till, saltstenar sättas upp och det ska även byggas ett par torn innan 16e augusti. Jag gillar att åka ner och ägna en helg åt förberedelser för då känns det att jakten börjar närma sig. I år behöver man ju inte heller störa sig på alla sommarmygg som brukar anfalla så fort man börjar svettas, kanske snarare störa sig på regnet som antagligen har gjort att vi har mossar och dyl som man inte ens kommer över nu. Ja vi får väl se vad man möts av..
 
Vad gäller tornen så blir det nog ett vanligt hederligt torn och ett specialtorn som ska stå på "jossans hygge" ute på udden. Tanken är att det ska bli en större plattform än vanligt så att man får plats 2 personer. Det ska även vara tak. Är det något jag uppskattar under älgjakten så är det när man en riktigt regnig dag drar ett pass där det finns torn med tak. Hellre sitter jag på backen än i ett torn utan tak om det öser ner. Då kan man iallafall sätta sig i lä från regnet (oftast). Annars gillar jag att jaga i "älgjaktsväder". Det får gärna vara molnigt och regn i luften, det är då jag skjutit flest älgar. Kanske får jag ändra åsikt nu då jag sköt 18-taggaren i strålande sol. Motsol och ett pass precis vid vägkanten. Jag kan fortfarande tycka att det är konstigt att älgarna inte upptäckte mig när de kom ut på 40 meters håll. Jag vet att jag, när jag satt där på passet, tänkte att skylten borde flyttas upp 5 meter så att man stod mer skymd och samtidigt fick bättre sikt. Fast har jag fått instruktioner som säger att jag ska stå vid skylten så är det vid skylten jag står (oavsett väder :) ).
 
De flesta rådjur har jag skutit i sol. Eller ja det flesta jag har skjutit på kvällen har nog trillat efter det att solen gått ner men ändå... De jag skjutit på morgonen har oftast trillat runt kl 8.00 om de inte stått ute redan när jag gått ut. När det gäller smygjakt på rådjur så är det konstigt hur man faktiskt kan känna på sig när det börjar närma sig rådjurskontakt. Redan när jag smyger ut kan jag få en känsla av att "i dag är en riktigt fin morgon/kväll och nu står dom där" och mycket riktigt, där har dom stått. Andra dagar har det inte kännts riktigt bra när man smygit ut men sedan har känslan kommit runt 8 när dimman, som lagt sig fint över hygget, börjar lätta. Som sagt en hel del har trillat just runt kl 8. 
På eftermiddagar/kvällar kan jag sitta ute i flera timmar och lyssna på hackspettar som hackar, korpens läte och flaxande när han upptäcker mig på några meters håll och följa småfåglarnas hoppande från gren till gren utan att det kommer några rådjur. plöttsligt drar en vind in och det blir sådär lite "mystisk" stämning i skogen. Genast infinner sig känslan. inom 30 min från det att vinden drar in och jag får magkänslan så kommer det oftast rådjur i pass. Alla har inte varit skjutbara men känslan är oftast rätt.faschinerande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0