hundarna är i form

.. Chilli, min pärla är i form och jag är grymt nöjd. Hon har haft ett riktigt bra år i skogen. Hon har haft bra kondis och har haft jättefina sökrundor. Vissa dagar har hon dock varit lite för het och väckt på lite för gamla slag men samtidigt visar det bara på att hon är sugen på att jaga. När hon fått upp djur har hon låtit som en symaskin i skogen. Tätt fint skall och drev på 1,5-2 timmar. Helt perfekt. Jag har kunnat vissla in henne under drev ( inte varje gång för har det varit ont om djur så har hon varit så nöjd när hon väl får närkontakt att hon inte alls vill till matte). varje gång vi varit i skogen har hon skapat förutsättningar för oss att skjuta varje gång men vi har varit på fel plats vid fel tillfälle och på så sätt inte lyckats fullborda drevet åt henne.

Tikka, pappas hund är i form! Tanken är att ta valpar efter henne till våren så vi hoppas att hon får behålla formen. Om allt går som det är tänkt ska hon paras med en hane från Tyskland i februari.
I fjol fick hon en kull små fina valpar och förhoppningen är att resultatet ska bli lika bra denna gången. Hennes valpar har visat sig var alika vassa i skogen som mor sin. Förutsättningarna skiljer sig för hundarna, vissa har möjlighet att jaga varje dag och andra mer sällan men alla har gått jaktprov med lysande resultat. Den 17-18/12  har pappa bjudit in alla hundarna till vår mark i Småland för att jaga gris vilket ska bli spännande. jag har inte sett hennes valpar sedan jag dagen innan dom skulle hämtas låg och pussade på dom på golvet.
Jag försökte para min tax i samma veva som vi parade Tikka men det fungerade inte alls. vi provade med två olika hanar men hon ville inte alls utan gav friarna en omgång istället.. Tråkigt för det hade varit riktigt kul att ta valpar efter en så duktig jakthund. Huvudsaken är dock att hon får som hon vill och det fick hon ju. :)

Jag ser nu fram emot nästa jaktår då det är Saga som ska inskolas på riktigt i skogen. Hon är sex månader och såå duktig. Hon lyder som ingen annan hund gjort vid den åldern och blir som tokig när hon får leka med älg-och vildsvinsklövar. Hon är väldigt tuff och det gäller att vara bestämd och klar med vad man vill när man arbetar med henne. Det ser verkligen lovande ut !





Tikka



Tikka



Tikkas valpar



Chilli


Saga myser med Tikka och Chilli i jaktstugan


chilli är riktigt sugen på att jaga..
Trackback
RSS 2.0