Årets älgjakt 2011

 





Andra måndagen i oktober innebär älgjakt! Tilldelningen var god med 7 vuxna och fritt kalv. Restriktionerna gällde tjurar upp tom 4 taggar. Ändå började veckan ganska trögt. Vi hade väldigt många älgobservationer under jaktens första dag men det var först under dagens sista drev som årets första älg sköts - en kviga. Med sig hade hon en fredad 4-taggare som på hagelhåll passerade passskytten bredvid.

Tisdagen bjöd inte på lika många observationer men nu kände vi nog alla mer eller mindre att det det skulle släppa och att det skulle falla ett par älgar under dagen. Hundarna arbetade på bra men tyvärr gick drevdjuren ut ur såten eller också var det fredade tjurar som lugnt och fint visade sig för passkyttarna. Vi skulle även på tisdagen få vänta till dagens sista drev innan veckans andra älg, också detta en kviga, trillade. Det var pappas Slvensky Kopov Tikka som fick slag och strax var drevet i full gång. Vi fick höra på radion att drevet var på väg ut mot vägen där jag och några av de andra hade tagit pass. Jag hade ett fint vägpass men jag visste redan när jag drog passet att det skulle vara snabba beslut och snabba skott som skulle gälla. Precis så blev det. Jag hann inte mer än att resa mig upp innan kvigan stormar ut ur granet 10 meter framför mig. Allt gick fort och när det bara är vägen mellan mig och kvigan får hon syn på mig och tvärstannar. Jag kunde höra hennes klövar bromsa bort mossan från stenen under henne. Hon stirrade rakt på mig, vek öronen bakåt och försökte lukta sig till vem jag var. Jag hade fortfarande inte fått upp bössan men insåg att det var nu eller aldrig. När hon lyfte upp huvudet kastade jag upp bössan och sköt henne i stickhålet. Det är inte ofta man skjuter älg med "hagelskott".

Onsdagen gick ganska obemärkt förbi och ingen älg trillade.

på torsdagen skulle vi precis avsluta veckans sista drev då jag fick tjur och kviga i pass. Även denna gången hade jag dragit ett vägpass men nu hade jag 40 meter ner till björket på andra sidan vilket gav fler sekunder att se djuren innan skott.  Många i jaktlaget hade "gett upp" och varit tvugna att arbeta eller också hade dom andra marker dom skulle avsluta älgjaktsveckan på. Vi hade tidigare sett en kviga smyga in i såten så vi bestämde trots manfall att ge det ett försök. Efter det att jaktledaren gått genom vilka pass som skulle intas blev det två drevkarlar kvar. Till en början kunde jag inte höra drevkedjan men när dom klev över bergsknallen hörde jag ett högt "WEHOO" och när ekot lagt sig hörde jag knaket från skogen.. När jag först skymtade djuren var jag säker på att det var ko och kalv då tjuren var nästan dubbelt så stor som kvigan. När djuren strax därpå kom ut ur slöjet insåg jag att det var en tjur.. en stor tjur! Skjutförbudet på tjurar med 4 eller färre taggar medförde att jag började räkna men jag insåg ganska snabbt att jag kunde sluta och den var mycket större än så.
Sekunder senare fick skogens konung bita i gräset. Det visade sig att det var en udda 18-taggare jag precis fällt. Det blev min andra älg under ett par dagar och en fantastisk avslutning på veckan!"

Pappa har för året inskaffat en ny valp av samma ras som den han redan har - Slovensky Kopov. Saga som bara är 4 månader var framme och luktade och bet i älgarna. Roligt att hon direkt förstod vad som gällde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0