Årets första jakt

-9 grader och grisjakt igen. Jag var lika taggad som vanligt och hade hopp om att äntligen få skjuta min första gris. Vi skulle åter igen få hjälp av en av Tikkas valpar med förare. Det är kul när det är fler hundar med i skogen och speciellt när det är en hund efter Tikka. Det är roligt att följa dom och ta del av deras framsteg. Klinga som denna valpen heter är från Tikkas första kull och väldigt lik Tikka, både till utseendet och i skogen. Än har det inte skjutits någon gris för henne men det är bara en tidsfråga för hon gör ett väldigt bra jobb i skogen. Vi hade alltså tre kopov ; tikka, Saga och Klinga. Vi hade viltkontakt i två av tre såtar och det var härligt att höra skallandet i skogen. I första såten tog Tikka ganska snabbt upp älg som gick över gränsen till grannmarken så pappa fick kalla in henne. Det visade sig att hundförarna gick på fyra legor i skogen och ko med två kalvar for förbi en passkytt, tyvärr utan att han kom till skott. Några grisar fanns det inte men efter att ha värmt oss vid elden gav vi oss på det igen. Ny såt och nya möjligheter att få upp gris. Tyvärr var såten helt tom på gris, inga spår eller bök sågs och vi gick snabbt över till sista såten. Det skulle visa sig att det var här grisarna var. Redan på väg ut på pass såg vi dagsfärska spår och nytt bök. Då känns det spännande och bra att sätta sig till rätta och ladda bössan. Vid detta laget hade man börjat frysa ordentligt. Snö och ner mot -10 sätter sina spår på fötter och händer men ganska snabbt fick jag upp värmen då jag hörde att en av hundarna fått fart på gris. Tikka fick vila den såten då hon var trött efter förmiddagens jakt i den jobbiga terrängen. När den gamla vilade klev de två yngre in med bravur. Ståndskallet övergick i drev och efter några minuter kom smällen som inte bara innebar dagens utan även skyttens första gris. Det var Klingas husse som fått grisen på sig på 5 meter och drog iväg ett snabbt och välplacerat skott innan Saga var framme och kontrollerade att grisen låg där. Grisen drogs snabbt ut och hundförarna fortsatte in i såten. När dom gått ett tag så fick en av hundarna upp gris och det gick rakt mot skyttarna. Tyvärr släppte hunden och vände tillbaka men grisen gick ut till en passkytt och blev liggandes i ledningsgatan. Efter ytterligare några kortare drev hörde jag ett ståndskall inte långt från mitt pass. Jag var ganska säker på att få grisen till mig om det skulle vara så att det gick loss. Jag förstod snabbt att det var klinga som ställt gris och hon kopplade på ett riktigt ”Tikkaståndskall”. I närmare 20 minuter höll hon på med grisen innan pappa närmade sig för att gå på. Saga for då fram för att hjälpa till vilket Klinga inte uppskattade utan båda hundarna släppte och var snart tillbaka hos respektive husse. Det hade varit kul om vi skjutit Klingas första gris samma dag som hennes husse fick skjuta sin första men så blev det inte. Hon skulle jaga nu i veckan igen så kanske är det dags då.
Summerar en riktigt kall men bra jaktdag med 2 grisar och bra hundjobb.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0