jakt eller jakt i helgen

Snart är det helg igen och det innebär som vanligt jakt. Jag kan inte riktgit bestämma mig för var jag ska jaga bara.. Antingen åker jag ner till Skåne för att släppa taxen på marken hemmavid eller så åker jag norrut istället… Jag fick ett sms i början av veckan som bjöd in till kalv, rådjur och rävjakt . Det var ett tag sedan jag träffade gubbarna som jagar på den marken så det hade varit kul men jag blir nog ändå tvungen att tacka nej. Hundägaren i mig säger att jag bör prioritera att släppa taxen.

Nästa helg är det dags att jaga gris igen. Det blir i Mörlunda tillsammans med hela Kopovligan. Nu håller vi tummarna för att vi har mycket gris på marken och ser fram emot härliga ståndskall och ett och annat avlossat skott.

Jag måste hinna ut till skjutbanan innan nästa helg också. Jag kände att  studsaren tog någon cm lågt under älgjakten fast den var väl inskjuten. På älgen gjorde det ingen skillnad på resultatet men det värsta jag vet är att inte känna att bössan går 120% rätt. Speciellt på vildsvinsjakt där det är mindre träffyta och snabba skott. Får väl se om jag behöver ge den ett klick i höjdled eller inte.

Under vildsvinshelgen kommer jag att ha med mig stöd i skogen i form av min kusin, Anton. Det bästa han vet är att få följa med mig ut i skogen men än får han vänt sis sådär 10 år på egen licens. Även om han gillar jakten och man kan se på honom hur han håller andan om det kommer ett djur så är det nog ändå kvällarna i stugan han gillar allra bäst. "Detta är livet" som han säger. Att inte ha tillgång till rinnande vatten, toalett och få värme från gasol är något speciellt för oss alla men främst på en 8-åring. Jag antar att det ligger lite på mitt ansvar att se till att han får följa med ut i skogen och behåller intresset för jakt. Han har varit med när vi jagat rådjur, räv och gris. Gris är galet spännande för dom är så stora, snabba och fula som han uttrycker sig. Sist han var med och jagade gris föll en liten galt så vi håller tummarna för att han har samma inverkan på jakten denna helgen.


Lånar en bild från Jakt och jägre. Kopov jagar gris.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0